Södra Sandby IF

Äntligen match
2021-06-03 14:00

LUNDS SK – SSIF HERRAR A 2-0 (0-0)

8 månader sedan vi spelade match senast, vi har längtat efter detta. Träningsmatch mot Lunds SK som ligger i Div 5, men vi har hört att de fått in ett antal spelare som spelat på betydligt högre nivå och det är troligtvis ett starkt lag. Inga lag som vet vart de står just nu, så en värdemätare behövs. 5 nya spelare, det ska bli spännande att se.

Vi börjar med Dennis, Poppe, Ponus, Lai, Anton, Eric (Ny), Oscar (Ny), Olle, Jonne, Jonte och Calle. Vid sidan Qendron, Andy, Hussein (Ny), Mosen (Ny), Hannes, Max och Dominiq (Ny).

Vi börjar halvleken med bra spel och hittar det rull som vi vill ha. LSK får jobba hårt för att stänga ytor och det gör de bra och de ökar också sitt bollinnehav efter en stund, dock utan att skapa något. I slutet av halvleken så tar vi över kommandot igen. Vi skapar några lägen i halvleken, bl.a. kommer Calle loss, men tyvärr blir första touchen inte helt hundra och en försvarare hinner täcka avslutet, vi har också några bra lägen där vi kunde spelat snettinåtbakåt istället för att ta avslut. Båda lagen har några hörnor/frisparkar som lyfts in, blir lite halvfarligt, förutom på en där Pontus skickar in bollen i mål och vi tror det är 0-1, men en offside på Jonte som rörde bollen gjorde att det inte blev något mål.

Paus och vi känner att vi gjort det ganska bra därute, vi har kontroll och skapar en del lägen. Fortsätt så. Vi gör ett byte direkt i paus. Mosen in – Anton ut.

Vi börjar egentligen som vi slutade med bra kontroll, vi saknar dock de avgörande kombinationerna för att skapa riktigt heta lägen, vi har en bra hörna, men nicken hamnar över. Vi byter mer, Max in – Olle ut, lite senare Hannes in – Jonne ut samt Andy in – Lai ut. Vi börjar bli lite längre i laget och får svårare att kontrollera matchen på samma sätt som tidigare. En hörna eller frispark till LSK slutar med att bollen trillar ned hos en LSK spelare som rakar in bollen till 1-0. Vi vill gärna trycka på efter det och skapar ett bra läge där en fin kombination på högersidan slutar med inspel till Calle som skjuter i ribban. Vi byter igen Qendron in – Erik ut. På slutet har vi svårt at hitta lägen, vi orkar inte riktigt göra en sista forcering, istället spelar LSK in bollen i vårt straffområde, bollen studsar upp på en Sandbyhand och det blir straff som sätts säkert intill ena stolpen, 2-0 Sista bytet Hussein in – Calle ut.  Det händer inte så mycket till och matchen slutar 2-0.

Verkligen blandade känslor efter matchen som man kan se utifrån 2 perspektiv.

1:a träningsmatchen. Vi är nöjda, spelet rullar som vi vill, vi skapar tillräckligt med lägen för att göra ett par mål. Vi kontrollerar stora delar av matchen och vi släpper inte till några målchanser i spelet.

Sista träningsmatchen inför seriestart. Vi är inte lika nöjda för att vi förlorar, det är vissa delar i vårt spel som vi inte hittar, vi gör inte mål trots några chanser, vi släpper in mål.

Nåja, det är några detaljer vi måste fila på. Kvalité och kunnande finns. LSK var ett bra, spelande lag. Vi önskar dem lycka till i serien.

På Söndag är det seriepremiär, borta mot Åstorp, kl 15:00, kom och heja.

FORZA SSIF

/Michael Paradis